Tutorial/cara Lengkap Shopping Secara Online di Lazada Malaysia
Ramai yang bertanya kepada saya dan ada juga yang selalu meminta bantuan saya untuk memesan barangan dari Lazada. Terdapat juga kawan-kawan saya yang mengeluh kerana ditipu oleh Lazada kerana hampir enam bulan dari bahan yang mereka lawati tidak akan datang.
Ramai yang bertanya kepada saya dan ada juga yang selalu meminta bantuan saya untuk memesan barangan dari Lazada. Terdapat juga kawan-kawan saya yang mengeluh kerana ditipu oleh Lazada kerana hampir enam bulan dari bahan yang mereka lawati tidak akan datang.
Di sini saya ingin katakan, dalam platform e-dagang Lazada hampir sama dengan platform e-dagang lain. Lazada menyediakan platform untuk pihak ketiga untuk mempamerkan dan menjual cangkerang mereka dan caj Lazada untuk setiap item yang dijual mengikut peratusan yang ditetapkan oleh Lazada.
Terdapat juga beberapa kawan yang bertanya mengenai waranti barangan elektronik dan bagaimana mengetahui penjual yang dipercayai atau tidak. Di sini saya akan berkongsi panduan tentang cara membeli-belah di Lazada dan petua-petua ini boleh digunakan untuk membeli-belah di laman web e-dagang yang lain kerana konsepnya hampir sama.
Panduan Membeli-belah Lengkap di Lazada Malaysia
Pertama sekali, anda mesti terlebih dahulu mendaftar untuk akaun Lazada menggunakan e-mel anda. Adakah anda mempunyai e-mel? Jika anda belum melakukannya, anda mesti terlebih dahulu menghantar e-mel kepada kami secara percuma.
Selepas anda mendaftar di Lazada, buka e-mel anda yang dihantar oleh Lazada untuk pengesahan akaun Lazada anda. Kemudian log masuk / log masuk menggunakan nama pengguna dan kata laluan akaun baru yang anda berdaftar.
Anda digalakkan menggunakan nama sebenar dan nombor telefon dalam maklumat akaun. Ini akan memudahkan anda memproses penghantaran, jaminan, bayaran balik dan sebagainya.
Di sini saya ingin katakan, dalam platform e-dagang Lazada hampir sama dengan platform e-dagang lain. Lazada menyediakan platform untuk pihak ketiga untuk mempamerkan dan menjual cangkerang mereka dan caj Lazada untuk setiap item yang dijual mengikut peratusan yang ditetapkan oleh Lazada.
Terdapat juga beberapa kawan yang bertanya mengenai waranti barangan elektronik dan bagaimana mengetahui penjual yang dipercayai atau tidak. Di sini saya akan berkongsi panduan tentang cara membeli-belah di Lazada dan petua-petua ini boleh digunakan untuk membeli-belah di laman web e-dagang yang lain kerana konsepnya hampir sama.
Panduan Membeli-belah Lengkap di Lazada Malaysia
Pertama sekali, anda mesti terlebih dahulu mendaftar untuk akaun Lazada menggunakan e-mel anda. Adakah anda mempunyai e-mel? Jika anda belum melakukannya, anda mesti terlebih dahulu menghantar e-mel kepada kami secara percuma.
Selepas anda mendaftar di Lazada, buka e-mel anda yang dihantar oleh Lazada untuk pengesahan akaun Lazada anda. Kemudian log masuk / log masuk menggunakan nama pengguna dan kata laluan akaun baru yang anda berdaftar.
Anda digalakkan menggunakan nama sebenar dan nombor telefon dalam maklumat akaun. Ini akan memudahkan anda memproses penghantaran, jaminan, bayaran balik dan sebagainya.
Seperti yang anda dapat lihat imej di atas, saya mencari "samsung galaxy note 8". Apa yang perlu anda lakukan ialah mencari item yang anda ingin beli. Sebagai contoh tilam, anda taipkan tilam dan tekan ikon carian. Berhampiran halaman hasilnya terdapat banyak pilihan, biasanya saya membuka pilihan bergantung pada harga, penarafan atau ulasan.
Boleh juga gunakan bar carian di bawah.
Masukkan "samsung galaxy note 8" untuk mencubanya.
Boleh juga gunakan bar carian di bawah.
Masukkan "samsung galaxy note 8" untuk mencubanya.
Untuk maklumat anda Lazada Malaysia adalah platform e-dagang yang mengumpulkan ratusan penjual / vendor. Terdapat item yang dijual oleh Lazada Malaysia dan biasanya item tersebut disimpan di gudang Lazada, manakala beberapa barang lain dijual oleh pihak ketiga / penjual luaran. Jadi sebelum membeli, pastikan anda tahu beberapa perkara.
Tidak semua penjual / vendor jujur, terutama penjual dalam talian. Oleh itu pastikan sebelum pesanan mengetahui siapa yang menjual item itu dan untuk item yang memerlukan jaminan, halaman cetakan hanya sekiranya penjual memadam halaman pendaratan item pada masa akan datang.
1. Waranti - Waranti Pembekal Tempatan bermaksud waranti dari kedai. Jika item rosak, hubungi penjual untuk jaminan. Waranti Pengeluar Tempatan bermaksud jaminan dari pengilang atau pengedar rasmi. Sekiranya item itu rosak, anda boleh pergi ke pusat khidmat atau kembali / hantar surat kepada syarikat yang menguruskan jaminan.
Sebagai contoh, iPhone dijual di Lazada dengan penerangan Waranti Penjual Lokal 1 Tahun bermaksud iPhone mempunyai jaminan 1 tahun dari Apple Malaysia. Kongsi
Waranti Pembekal Tempatan, itu bermakna iPhone mungkin bukan set Malaysia dan boleh diimport set dan jaminan hanya boleh dituntut terus dari penjual. Penjual boleh meletakkan syarat mereka sendiri untuk waranti barangan yang dijual oleh mereka.
2. Yuran penghantaran - beberapa barangan layak untuk yuran penghantaran percuma. Biasanya barangan bersaiz besar anda perlu menambah sedikit kos penghantaran.
3. Maklumat Penjual - Anda perlu tahu item yang anda ingin beli adalah Dijual & Dipenuhi oleh pihak mana. Sekiranya Lazada menjual sendiri, biasanya penghantaran dan perkhidmatan pulangan adalah cepat dan cekap, tetapi jika pihak ketiga dalam pengalaman saya terdapat penjual yang efisien dan ada juga penjual yang tidak peduli. Cuba google terlebih dahulu nama penjual untuk maklumat lanjut tentang reputasi mereka.
4. Penarafan / Semakan - barangan yang popular dan dipercayai biasanya boleh dinilai tinggi dan banyak tinjauan positif. Sedangkan penjual atau barang bermasalah biasanya penarafan dan kajian semula terbalik.
Tidak semua penjual / vendor jujur, terutama penjual dalam talian. Oleh itu pastikan sebelum pesanan mengetahui siapa yang menjual item itu dan untuk item yang memerlukan jaminan, halaman cetakan hanya sekiranya penjual memadam halaman pendaratan item pada masa akan datang.
1. Waranti - Waranti Pembekal Tempatan bermaksud waranti dari kedai. Jika item rosak, hubungi penjual untuk jaminan. Waranti Pengeluar Tempatan bermaksud jaminan dari pengilang atau pengedar rasmi. Sekiranya item itu rosak, anda boleh pergi ke pusat khidmat atau kembali / hantar surat kepada syarikat yang menguruskan jaminan.
Sebagai contoh, iPhone dijual di Lazada dengan penerangan Waranti Penjual Lokal 1 Tahun bermaksud iPhone mempunyai jaminan 1 tahun dari Apple Malaysia. Kongsi
Waranti Pembekal Tempatan, itu bermakna iPhone mungkin bukan set Malaysia dan boleh diimport set dan jaminan hanya boleh dituntut terus dari penjual. Penjual boleh meletakkan syarat mereka sendiri untuk waranti barangan yang dijual oleh mereka.
2. Yuran penghantaran - beberapa barangan layak untuk yuran penghantaran percuma. Biasanya barangan bersaiz besar anda perlu menambah sedikit kos penghantaran.
3. Maklumat Penjual - Anda perlu tahu item yang anda ingin beli adalah Dijual & Dipenuhi oleh pihak mana. Sekiranya Lazada menjual sendiri, biasanya penghantaran dan perkhidmatan pulangan adalah cepat dan cekap, tetapi jika pihak ketiga dalam pengalaman saya terdapat penjual yang efisien dan ada juga penjual yang tidak peduli. Cuba google terlebih dahulu nama penjual untuk maklumat lanjut tentang reputasi mereka.
4. Penarafan / Semakan - barangan yang popular dan dipercayai biasanya boleh dinilai tinggi dan banyak tinjauan positif. Sedangkan penjual atau barang bermasalah biasanya penarafan dan kajian semula terbalik.
6. Item ini Kapal Dari Luar Negara - ada beberapa barang dijual dropship dari luar negara. Biasanya barangan dari luar negara lebih murah, tetapi tiada jaminan dan waktu penghantaran lebih lama. Saya pernah membeli jam tangan, kapal dari HK dan terpaksa tangan dalam 1 minggu. Harga murah RM200 dari harga runcit hanya tanpa jaminan. jadi anda mendapat apa yang anda bayar.
CARA MENGISI DAN MEMBUAT PEMBAYARAN DI LAZADA
"Add to cart item" yang hendak dibeli dan proceed to checkout.
Masukkan Alamat Penghantaran dan Billing, boleh guna alamat sama untuk kedua-dua ini. Jika kawasan anda tinggal agak sukar diakses oleh syarikat courier, pilih alamat pejabat, kampus dan sebagainya.
Terdapat 4 cara pembayaran di Lazada.
1. Cash On Delivery - membayar tunai atau kad kredit hanya apabila kurier tiba di rumah atau alamat penghantaran. Kaedah COD adalah terhad kepada KL, Lembah Klang dan bandar-bandar utama di Selangor.
2. Online Banking - membayar menggunakan Maybank2u, CIMB Clicks, Hong Leong Bank, Public Bank, Ambank dan RHB.
3. Kad Kredit / Kad Debit - bayar menggunakan kad kredit atau kad debit Mastercard / VISA. Saya lebih suka menggunakan kad kredit kerana mereka boleh mendapatkan lebih banyak diskaun, rebat / mata dan memudahkan pengembalian dana jika stok telah kehabisan stok atau rosak.
Untuk membayar secara ansuran, anda perlu menggunakan Kad Kredit Maybank (rujuk tutorial pemasangan).
4. Paypal - anda boleh membayar menggunakan paypal jika anda mahu.
Jika semuanya ok, tekan Tempat Pesanan untuk membuat pesanan.
BAGAIMANA MENGGUNAKAN VOUCHER UNTUK DISKAUN DI LAZADA
Baucar atau kupon adalah cara yang mesra pelanggan untuk menarik pelanggan yang mencukupi pada halaman e-dagang. Setelah berbelanja untuk baucar, esok harus cuba lagi.
Untuk menggunakan baucar di Lazada, rajin membuka halaman utama Lazada terutamanya semasa hari jualan kerana jika nasib anda baik, anda boleh mendapatkan baucar yang jarang atau terhad.
Untuk menggunakan baucer, pastikan untuk terlebih dahulu masuk dan ke baucer voucher, masukkan baucar sah dan tekan Gunakan. Boleh merujuk kepada GIF di atas di mana saya mendapat diskaun 15% menggunakan baucar.
Terdapat hanya satu baucar yang boleh digunakan pada Aplikasi Mudah Alih, dan terdapat hanya satu baucer satu kali.
Beberapa barang di Lazada dikecualikan daripada mendapat diskaun menggunakan baucar. jadi sila cuba dan kesilapan terlebih dahulu sebelum membuat pembayaran akhir.
Sebagai tambahan kepada baucar, Lazada juga menyediakan diskaun kepada pengguna Kad Kredit dan Kad Debit.
Sebagai contoh. jika anda membeli barangan pada hari Sabtu dengan menggunakan Kad Kredit CIMB, anda boleh mendapat diskaun sehingga 10%. Walaupun diskaun Kad Maybank sehingga 10% setiap hari Rabu.
Untuk menggunakan baucar di Lazada, rajin membuka halaman utama Lazada terutamanya semasa hari jualan kerana jika nasib anda baik, anda boleh mendapatkan baucar yang jarang atau terhad.
Untuk menggunakan baucer, pastikan untuk terlebih dahulu masuk dan ke baucer voucher, masukkan baucar sah dan tekan Gunakan. Boleh merujuk kepada GIF di atas di mana saya mendapat diskaun 15% menggunakan baucar.
Terdapat hanya satu baucar yang boleh digunakan pada Aplikasi Mudah Alih, dan terdapat hanya satu baucer satu kali.
Beberapa barang di Lazada dikecualikan daripada mendapat diskaun menggunakan baucar. jadi sila cuba dan kesilapan terlebih dahulu sebelum membuat pembayaran akhir.
Sebagai tambahan kepada baucar, Lazada juga menyediakan diskaun kepada pengguna Kad Kredit dan Kad Debit.
Sebagai contoh. jika anda membeli barangan pada hari Sabtu dengan menggunakan Kad Kredit CIMB, anda boleh mendapat diskaun sehingga 10%. Walaupun diskaun Kad Maybank sehingga 10% setiap hari Rabu.
Contoh diskaun 10% menggunakan Kad Kredit. Diskaun diberikan secara automatik tanpa perlu memasukkan sebarang kod.
Diskaun kad kredit / kad debit tidak boleh digunakan bersama dengan baucar dan tidak semua item boleh mendapatkan diskaun kad kredit.
Jadi pilih hari, masa dan peluang untuk mendapatkan diskaun dengan bijak.
Diskaun kad kredit / kad debit tidak boleh digunakan bersama dengan baucar dan tidak semua item boleh mendapatkan diskaun kad kredit.
Jadi pilih hari, masa dan peluang untuk mendapatkan diskaun dengan bijak.
MENGESAN PESANAN (ORDER TRACKING) DI LAZADA
Tutorial/cara Lengkap Shopping Secara Online di Lazada Malaysia |
Selepas membuat pesanan, anda akan menerima e-mel dari Lazada Malaysia dan anda boleh melihat urutan status dan penjejakan. Penjual Lazada biasanya menggunakan jenis kurir yang berbeza seperti Gdex, Pos Laju, Skynet dan sebagainya supaya anda boleh mengesannya di laman web kurir.
LAZADA MOBILE APP (IOS/ANDROID)
Lazada Malaysia juga mempunyai aplikasi pada iPhone dan Android. Anda boleh memuat turun secara percuma di App Store dan Play Store. Kelebihan menggunakan aplikasi Lazada pada iPhone dan Android kadangkala anda mendapat diskaun atau baucar tambahan.
Sebagai contoh: beberapa item dalam kategori "Tawaran Sensasi" tidak boleh memohon baucer tetapi anda boleh mendapatkan tambahan 5% tambahan jika anda membeli menggunakan aplikasi.
BAGAIMANA PULANGKAN BARANG KE LAZADA MALAYSIA
Sekiranya anda membeli barangan di Lazada Malaysia tetapi boleh rosak, rosak, rosak, palsu atau sebaliknya sebagai penjual yang dituntut, anda boleh membuat pulangan ke Lazada selama 14 hari selepas pembelian. Sebagai contoh, penjual menjual item A tetapi membeli, sehingga item B.
Atau penjual menjual item A dan perihalan barangan asal, tetapi apabila knockoffs / ciplak / item palsu. Sebelum anda membuat pulangan, anda perlu melampirkan butiran penting ke kotak seperti nama penghantar, nama penerima dan alamat penerima.
Pek item dengan indah dan hantar semula bersama dengan invois dan bukti pembelian. Simpan bukti pembayaran anda kepada syarikat kurier (biasanya resit) kerana Lazada akan mengembalikan kos penghantaran.
Satu cara yang lebih mudah, anda boleh mencetak borang kembali dalam bahagian pesanan. Pastikan untuk menentukan pulangan destinasi dan item dan kuantiti yang anda ingin pulangkan. Cetak dan tampal borang pemulangan di dalam kotak dan hantar ke jawatan cepat tanpa bayaran.
Atau penjual menjual item A dan perihalan barangan asal, tetapi apabila knockoffs / ciplak / item palsu. Sebelum anda membuat pulangan, anda perlu melampirkan butiran penting ke kotak seperti nama penghantar, nama penerima dan alamat penerima.
Pek item dengan indah dan hantar semula bersama dengan invois dan bukti pembelian. Simpan bukti pembayaran anda kepada syarikat kurier (biasanya resit) kerana Lazada akan mengembalikan kos penghantaran.
Satu cara yang lebih mudah, anda boleh mencetak borang kembali dalam bahagian pesanan. Pastikan untuk menentukan pulangan destinasi dan item dan kuantiti yang anda ingin pulangkan. Cetak dan tampal borang pemulangan di dalam kotak dan hantar ke jawatan cepat tanpa bayaran.
Above is an example of Lazada Malaysia return form.
Happy shopping at Lazada Malaysia.
Baca juga >>>Shopping secara Cash-On-Delivery (COD) di Lazada Malaysia
Happy shopping at Lazada Malaysia.
>>>INFO DISKAUN TERKINI DI LAZADA.COM.MY
Baca juga >>>Shopping secara Cash-On-Delivery (COD) di Lazada Malaysia
TAGS:
- cara pembayaran di lazada
- cara beli barang di lazada cash on delivery
- bayar lazada di 7 eleven
- cara beli barang di lazada guna maybank2u
- cara beli barang di shopee
- cara beli barang online
- cara beli barang di lazada guna cimb click
- lazada malaysia
- cara daftar lazada
- cara shoping di lazada
- cara beli barang di lazada cash on delivery
- bayar lazada di 7 eleven
- cara membeli barang di lazada
- cara pembayaran di lazada
- cara beli barang online
- cara beli barang di shopee
- cara beli barang di lazada guna cimb click
- daftar akaun lazada malaysia
- cara membeli barang di lazada
- cara beli barang di lazada cash on delivery
- cara pembayaran di lazada
- bayar lazada di 7 eleven
- cara beli barang online
- cara beli barang di shopee
- cara beli barang di lazada guna cimb click
- cara daftar lazada
- cara beli barang online di instagram